FAQ's | Veelgestelde vragen

Op de volgende pagina's hebben we de meest gestelde vragen en antwoorden voor u verzameld en overzichtelijk per onderwerp gerangschikt.

FAQ - Administratieve vragen

Vragen over facturen

Voor welke vestiging is deze factuur bestemd?

Het locatieadres waarop de factuur betrekking heeft staat links onder vermeld.

Ik heb een factuur ontvangen maar ik heb een servicecontract

Conform de contractvoorwaarden zijn er bepaalde zaken die niet in het servicecontract zijn opgenomen, hiervoor ontvangt u in dat geval een factuur. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Supplies als inkt en etiketten
  • Aan slijtage onderhevige onderdelen als borstels en vilt
  • Postregistratie geheugens
  • Accu´s
  • Vervangen onderdelen als gevolg van onjuist gebruik.

Aanduidingen H120/F48/L48/P120

Deze aanduidingen hebben betrekking op het servicecontract van uw machine.

H = huurcontract
F en P = koopcontract
L= Leasecontract.

Aanduiding C48/C24

Op deze machine is een servicecontract afgesloten waarbij afhankelijk van het type machine 1 of 2 onderhoudsbeurten per jaar zijn opgenomen. Bij deze onderhoudsbeurten zijn voorrijkosten en arbeidsloon gedekt.

Eventueel te vervangen onderdelen worden berekend. Tussentijdse bezoeken voor storingen worden in zijn geheel doorbelast, d.w.z. voorrijkosten, arbeidsloon en onderdelen.

Een C-contract volgt wanneer de reguliere looptijd van het contract ten einde is. De afgesproken responstijd blijft gehandhaafd. Door deze aanpassing wordt de contractprijs met 40% verlaagd.

Wijzging posttarieven voor frankeermachine

Inhoudelijke vragen over wijzigingen van posttarieven voor frankeermachines vindt u in de rubriek “Vragen over tarieven of tariefswijzigingen” op de eigen Technische ondersteuning pagina's van onze frankeermachines.

PostBase

Postbase Mini

Weet u niet welke machine u heeft? U vindt een overzicht van onze machines op de pagina Welke frankeermachine heb ik.

De prijs van een tariefupdate hangt in veel gevallen af van de, bij aanschaf van de machine, door uw organisatie gekozen serviceovereenkomst. Heeft u bezwaar tegen een ontvangen factuur over een tariefupdate?

Laat u dan door onze medewerkers informeren over eventuele mogelijkheden van een contractaanpassing.

Verzend- & administratiekosten

Heeft u al een automatische incasso voor de huur van uw frankeermachine, maar wilt u dat ook alle andere facturen van FP-Ruys automatisch geïncasseerd worden? Stuur dan uw verzoek per e-mail aan boa@fp-ruys.nl

Bestellingen en toeslagen

Automatische incasso

Om de prijs van onze huurcontracten zo laag als mogelijk te houden, gaat betaling van de huurtermijnen per kwartaal via automatische incasso. Indien u wilt afzien van automatische incasso kunt u een e-mail sturen aan boa@fp-ruys.nl. Wel zullen extra administratiekosten/maand tegen dan geldend tarief berekend worden. 

Toeslag voor het niet afgeven van een automatische incasso

Door uw organisatie is een verzoek bij ons ingediend om af te zien van automatische incasso. Om de prijs van onze huurcontracten zo laag als mogelijk te houden, gaat de betaling van de huurtermijnen standaard per kwartaal via automatische incasso.

De toeslag wordt berekend vanwege de extra administratieve handelingen die het boeken van de betaling met zich meebrengt. Wilt u toch liever per automatische incasso betalen? Stuur dan uw verzoek per e-mail aan boa@fp-ruys.nl

Toeslag .. uur responsetijd

Vanuit uw organisatie is een verzoek gekomen om af te wijken van de standaard responstijd. De extra kosten die dit met zich meebrengt staan hier vermeld.

Toeslag verlenging max. looptijd service overeenkomst

De duur van de standaard contractperiode is verstreken. Om gebruik te kunnen blijven maken van de machine en service wordt deze toeslag in rekening gebracht.

Betalingstermijn

Conform de contractvoorwaarden hanteert FP Ruys een betalingstermijn van 15 dagen. Uitzonderingen zijn hierop niet mogelijk.

Betalingskorting

FP Ruys kent geen regeling voor betalingskortingen in welke vorm dan ook.

Defect artikel

Is uw artikel defect? Neem dan altijd contact op met onze klantenservice. Ons service team zal nagaan of het artikel daadwerkelijk onbruikbaar is. Mocht dit het geval zijn, dan voorzien wij u van een nieuw artikel. Dit is de garantie die wij bieden, wanneer uw levering minder dan één jaar oud is.

Zie hier onze regels voor het retourneren van defecte artikelen:

Besteldatum defect item

  1. 0 - 3 maanden geleden
  2. 6 maanden geleden
  3. 12 maanden geleden

Korting op het nieuwe artikel

  1. 100%
  2. 75%
  3. 25%

Verzendkosten

  1. Geen
  2. Geen
  3. Geen

Verkeerd artikel geleverd (door Fp-Ruys)

Heeft u een verkeerd artikel ontvangen? Het spijt ons zeer. Neem contact op met onze klantenservice, dan helpen wij u zo snel mogelijk aan het juiste artikel. 

Zorg wel dat u binnen één maand vanaf de besteldatum contact opneemt zodat u nog recht heeft op de garantie die wij bieden.

Zie hier onze regels voor het ontvangen van verkeerde artikelen: 

Besteldatum

  1. 0 - 1 maanden geleden

Korting op het nieuwe artikel

  1. 100%

Verzendkosten

  1. Geen

Verkeerd artikel besteld (door uzelf)

Heeft u per ongeluk het verkeerde artikel besteld? Geen probleem. Neem contact op met onze klantenservice, dan helpen wij u zo snel mogelijk aan het juiste artikel.

Informeer ons binnen een maand over het verkeerd bestelde artikel, zodat u deze nog retour kan sturen. Wanneer wij het geretourneerde artikel in ontvangst hebben genomen, ontvangt u een creditfactuur.

Zie hier onze regels voor het retourneren van verkeerd bestelde artikelen: 

Besteldatum defect item

  1. 1 maanden geleden

Korting op het nieuwe artikel

  1. 0%

Verzendkosten

  1. Ja

Artikel verzonden maar niet geleverd

Heeft u een artikel besteld, maar is deze nooit bij u aangekomen? Neem dan binnen één week contact op met onze klantenservice. Zij bekijken de status van uw bestelling en bieden u een passende oplossing.

Zie hier onze regels voor niet geleverde artikelen: 

Besteldatum defect item

  1. 7 - 30 dagen geleden

Korting op het nieuwe artikel

  1. 100%

Verzendkosten

  1. Geen

Inbellen

Emergency Upload

Voor uw frankeermachine is een maximum laadbedrag door PostNL afgegeven. Dit bedrag mag eens per 7 dagen geladen worden.

Als u binnen 7 dagen meer saldo nodig heeft kunt u extra tegoed aanvragen bij PostNl, dit heet een Emergency Upload. Binnen 1 uur heeft u dan een extra bedrag om te laden.

Het aanvragen van een Emergency upload brengt kosten met zich mee door de administratieve handelingen van FP & PostNL. De aanvraag kost € 29,-.

Vraag via PostNL een Emergency Upload aan.

Data inbellen frankeermachine 2026

PostNL heeft eens per maand de tellerstanden uit uw frankeermachine nodig om een controle uit te voeren. Deze standen worden alleen tijdens de verplichte inbelperiode vastgelegd. Als u tijdens deze inbelperiodes geen verbinding met de machine maakt wordt deze geblokkeerd totdat de eerstvolgende verbinding tot stand is gekomen.

De data zijn door PostNL vooraf vastgesteld, een actueel overzicht met inbeldata vindt u hier.

Wijzigingen

Verhuizing doorgeven

U kunt uw verhuizing eenvoudig aan ons doorgeven via de pagina Wijziging(en) doorgeven.

Vergeet niet uw verhuizing ook aan PostNL door te geven.

De adresstempel van in uw frankeerstempel moet gelijk zijn aan uw organisatie-adres. Bij een verhuizing kunt u eenvoudig een nieuw adresstempel bestellen. Of u kunt een nieuw stempel bestellen via onderstaande pagina’s:

Stempeldesigner Postbase (Mini) frankeermachines

Stempeldesigner overige frankeermachines

Naamswijziging melden

Bij bezit van een frankeermachine

Wijzigt alleen de naam van uw organisatie en blijft het dossiernummer bij de Kamer van Koophandel gelijk?

Maak voor het melden van uw naamswijziging gebruik van de pagina Wijziging doorgeven.

Wijzigt zowel uw bedrijfsnaam als uw Kamer van Koophandelnummer? In dat geval hebben wij uw handtekening nodig, maak alstublieft gebruik van het formulier Overdrachtsovereenkomst frankeermachine (pdf).

Bij bezit van andere machines (geen frankeermachine)

Geef uw naamswijziging door via de pagina Wijziging(en) doorgeven.

Doorstart na faillissement bij gebruik van frankeermachine

  1. Is uw frankeermachine geblokkeerd voor het laden van frankeertegoed en/of frankeren?
  2. Is dit mogelijk te wijten aan een faillissement?
  3. Is er sprake van een doorstart?

Als u alle vragen met Ja beantwoord zijn kunt u gebruikmaken van de Overdrachtsovereenkomst frankeermachine (pdf). Hiervoor gelden een aantal voorwaarden:

  • De curator dient te tekenen voor de failliete partij.
  • PostNL moet akkoord gaan met de overdracht.
  • De financieel administratie van FP Ruys moet akkoord gaan i.v.m. mogelijke openstaande vorderingen.

De overdrachtsprocedure inclusief het aanvragen van de akkoorden bij PostNL en de financiële administratie wordt verzorgd door de afdeling Customer Support van FP Ruys.

Ga naar de Overdrachtsovereenkomst (pdf)

Bij bezit van andere machines (geen frankeermachine)

Geef uw naamswijziging door via de pagina Wijziging(en) doorgeven.

Heeft u nog vragen?

Als wij uw vraag nog niet hebben beantwoord, kunt u hieronder contact met ons opnemen. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

  • Onze klantenservice per telefoon

    +31 088 789 71 11

  • Stuur ons een e-mail

    info@fp-ruys.nl